Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
Najnowszy numer »

 
Aktualności

»

Szybsze reagowanie służb w systemie e-call

Dane otrzymywane przez system e-call umożliwią służbom ratowniczym szybsze udzielanie pomocy kierowcom i pasażerom pojazdów oraz zmniejszą liczbę ofiar wypadków.

Parlament Europejski zdecydował o obowiązku instalacji automatycznego systemu wzywania pomocy w przypadku wypadku drogowego o nazwie e-call („Emergency Call” – telefon ratunkowy) od października przyszłego roku. Będą w niego wyposażone wszystkie nowe samochody, zarówno osobowe, jak i lekkie dostawcze. Na chwilę obecną systemem dysponuje zaledwie 0,7 proc. unijnych pojazdów.

Według wstępnych szacunków system e-call może skrócić czas reakcji służb ratowniczych o 40 proc. na obszarach miejskich i o 50 proc. na obszarach wiejskich. Wcześniejsze dotarcie na miejsce wypadku może ograniczyć liczbę śmiertelnych ofiar nawet o 2,5 tys.

Działanie systemu

E-call uruchamiany jest niezwłocznie po zarejestrowaniu zdarzenia przez czujniki zamontowane w pojeździe, po czym wysyła na numer alarmowy 112 powiadomienie o tym o wypadku (może być również aktywowany ręcznie, poprzez naciśnięcie przycisku w samochodzie, np. przez świadka sytuacji). Informuje również o dokładnym czasie i miejscu zdarzenia, a nawet kierunku jazdy i typie samochodu. Szczegóły te bez wątpienia ułatwią pracę ratownikom medycznym

i dyspozytorom. Znając czas wypadku, będą wiedzieli, jaki środek transportu wysłać na pomoc (karetkę czy np. helikopter). Mając wiedzę na temat typu samochodu, mogą podjąć decyzję, jakich narzędzi użyć, by wydostać z pojazdu rannego kierowcę.

Korzyści z e-Call

Do zalet wynikających z wprowadzenia systemu eksperci zaliczają przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa drogowego, ale też zmniejszenie zagęszczenia ruchu powodowanego przez wypadki drogowe. E-call ograniczy także liczbę wypadków wtórnych, do których dochodzi wskutek braku zabezpieczenia miejsca zdarzenia.

Dodatkową zaletą systemu e-call jest jego stosunkowo niewielki koszt (według szacunków Komisji Europejskiej nie powinien przekraczać 100 euro).

Do października 2015 r. służby ratownicze otrzymają infrastrukturę niezbędną do obsługi zgłoszeń w systemie. (rś)

2014-05-15 13:52:00

powrót

Dołącz do dyskusji na FB

»

 

14 grudnia, Warszawa, Szkolenie Radzenie sobie z klientem używającym gróźb (agresja słowna, szantaż, napastliwość) w stosunku do urzędnika, http://frdl.mazowsze.pl

19 grudnia, Warszawa, Posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, http://kwrist.mswia.gov.pl

Więcej wydarzeń...

Wejdź i poznaj zadania realizowane aktualnie przez służby mundurowe

»

Rozmowa BP

»


mł. insp. Jarosław Magiera
,
naczelnik Wydziału Radiokomunikacji Biura Łączności i Informatyki KGP: Policja od lat zabiega o jednolity cyfrowy system łączności radiowej.
więcej...



Artur Hołubiczko,
prefekt Krajowej Rady Komendantów Straży Miejskich i Gminnnych: Zadania strażnika miejskiego na służbie patrolowej nie różnią się od policyjnych.

więcej...



Krzysztof Kwiatkowski
, prezes NIK: MSW powinno przejąć koordynację i egzekwowanie zadań w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
więcej...



Edyta Wcisło
, przewodnicząca Polskiej Rady Ratowników Medycznych: Dwie osoby w zespole ratownictwa medycznego to za mało.
więcej...


Newsletter

»

Zamów newsletter