Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
Najnowszy numer »

 
Aktualności

»

Nagrania w lokomotywach poprawią bezpieczeństwo?

Spółka PKP Intercity zakończyła instalowanie urządzeń do pozycjonowania i monitorowania lokomotyw, dzięki czemu łatwiejsze będzie ustalanie m.in. przyczyn wypadków.

Według badań i statystyk kolej to jeden z bezpieczniejszych środków transportu.
W tym roku PKP Intercity wprowadziło kolejne rozwiązanie w tym zakresie. Łącznie w ponad 300 pojazdach, w kabinie maszynisty zainstalowano kamery. Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa podróży – każdy przejazd pociągu będzie rejestrowany, dzięki czemu łatwiej będzie wyjaśnić niejednoznaczne sytuacje na torach. Zebrany materiał zostanie również wykorzystany w procesie szkolenia maszynistów.

Kamery w lokomotywach

W każdej kabinie maszynisty zostały zainstalowane dwie kamery, które rejestrują i zapisują obraz w dużej rozdzielczości w każdych warunkach atmosferycznych, specjalnie zabezpieczony rejestrator (który wytrzymuje duże uderzenia oraz temperaturę 700 st. C przez 30 min.) oraz moduł GPS. Dzięki systemowi łatwiejsze będzie chociażby ustalanie przyczyn wypadków. Zainstalowanie kamer w lokomotywach jest wynikiem wykolejenia pociągu TLK w Babach i tragicznego wypadku pod Szczekocinami. Dzięki systemowi prostsze będzie zbieranie materiału do analizy zdarzeń na liniach kolejowych. W przyszłości przewoźnik planuje uruchomić także mapę, na której można będzie śledzić aktualne położenie pociągów. Zdaniem Zuzanny Szopowskiej z PKP Intercity przeprowadzone testy pokazały, że jakość nagrań jest bardzo dobra bez względu na warunki atmosferyczne i porę dnia.P KP Intercity nie są jedynym przewoźnikiem, który zamontował kamery w lokomotywach. Przewozy Regionalne wyposażyły w nie kilka spalinówek, kursujących na Pomorzu, PKP Cargo zaś 30 zmodernizowanych lokomotyw.

Wątpliwości IGTL

Izba Gospodarcza Transportu Lądowego ma jednak wątpliwości, czy zainstalowanie kamer w kabinach maszynistów faktycznie przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na kolei. Piotr Macioszek, wiceprezes IGTL wystosował w tej sprawie list do Urzędu Transportu Kolejowego. IGTL podkreśla, że zalecenia Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych dotyczące instalowania kamer powinny dotyczyć poprawy bezpieczeństwa oraz zapobiegania poważnym wypadkom lub incydentom. Tymczasem, posiadanie zapisów obrazu przed pojazdem oraz głosów maszynisty przyczyni się przede wszystkim do usprawnienia ustalania przyczyn i okoliczności zdarzeń w trakcie prowadzonych postępowań. Poza tym, powołując się na informacje otrzymane od EPTOLA (European Passenger Train&Traction Operating Lessors' Association), Izba wskazuje, że treść rekomendacji Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych została poddana analizie w/w stowarzyszenia, w rezultacie której uznana została za sprzeczną z prawem europejskim i  powodującą bariery w międzynarodowym transporcie kolejowym. (rp)

 

2014-08-27 15:47:00

powrót

Dołącz do dyskusji na FB

»

 

19 września, Warszawa, Konferencja "Zarządzanie kryzysowe - komunikacja i kooperacja służb", http://successpoint.pl

20 września, Warszawa, Bezpieczeństwo i Niezawodność Systemów Informatycznych, http://gigacon.org

26 września, Warszawa, Konferencja "Nowoczesna kancelaria i dział prawny - bezpieczeństwo danych, obieg dokumentów i zarządzanie sprawami", http://successpoint.pl

Więcej wydarzeń...

Wejdź i poznaj zadania realizowane aktualnie przez służby mundurowe

»

Rozmowa BP

»


mł. insp. Jarosław Magiera
,
naczelnik Wydziału Radiokomunikacji Biura Łączności i Informatyki KGP: Policja od lat zabiega o jednolity cyfrowy system łączności radiowej.
więcej...



Artur Hołubiczko,
prefekt Krajowej Rady Komendantów Straży Miejskich i Gminnnych: Zadania strażnika miejskiego na służbie patrolowej nie różnią się od policyjnych.

więcej...



Krzysztof Kwiatkowski
, prezes NIK: MSW powinno przejąć koordynację i egzekwowanie zadań w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
więcej...



Edyta Wcisło
, przewodnicząca Polskiej Rady Ratowników Medycznych: Dwie osoby w zespole ratownictwa medycznego to za mało.
więcej...


Newsletter

»

Zamów newsletter