Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
Najnowszy numer »

 
Aktualności

»


Poduszkowce uniwersalnym środkiem transportu dla służb

Tereny podmokłe i niesprawdzone pokrywy lodowe stanowią zagrożenie dla ekip ruszających na ratunek poszkodowanym. Doskonałym rozwiązaniem dla ratowników pracujących w tak trudnym terenie jest poduszkowiec PRC-600 opracowany w Instytucie Lotnictwa w Warszawie.

Problemem w przeprowadzaniu akcji ratowniczych jest nie tylko czas, ale także teren, w którym jest ona przeprowadzana. Zwłaszcza na takich terenach jak błota, lód, śnieg czy woda aspekt ten urasta do rangi najważniejszej przeszkody w efektywnym niesieniu pomocy. Tymczasem zimą i wczesną wiosną często trzeba ratować osoby, pod którymi załamał się lód, a całorocznie radzić sobie z przeprowadzaniem akcji ratunkowych na terenach podmokłych i bagnach. Tam, gdzie nie poradzi sobie ani łódź, ani samochód, rozwiązaniem może być zastosowanie poduszkowca, którego właściwości sytuują go jako doskonałe narzędzie do niesienia pomocy w płaskim, lecz wciąż trudnym terenie. Szukając odpowiedniego pojazdu, trzeba myśleć nie tylko o cenie samego urządzenia, ale również o jego konserwacji, serwisie czy szkoleniu. Biorąc to pod uwagę, warto jest odrzucić konstrukcje zagraniczne i przejrzeć portfolio rodzimych producentów, których urządzenia mogą być nie tylko tańsze, ale również lepiej dostosowane do polskich warunków. Efektem programu realizowanego przez Instytut Lotnictwa jest wdrożenie do produkcji czterech modeli poduszkowców ratowniczo patrolowych, które dobrze sprawują się w służbach ratowniczych.

Sprawdzona konstrukcja

Po wykonaniu całego cyklu prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych Instytut Lotnictwa wprowadził do produkcji poduszkowiec ratowniczo-patrolowy PRP-560 Ranger i PRC-600 Cichy oraz ich seryjne modyfikacje – PRP-560M i PRC-600M. W trakcie prac badawczo-rozwojowych zaprojektowano i przebadano cztery różne wersje poduszkowca, sprawdzono wiele rozwiązań konstrukcyjnych oraz wykonano setki prób eksploatacyjnych. W efekcie otrzymano dojrzały wyrób, który z powodzeniem udało się sprzedać odbiorcom krajowym i zagranicznym.

Poduszkowiec PRP-560 Ranger znalazł uznanie w Wodnym Ochotniczym Pogotowiu Ratunkowym (WOPR) i służy od kilkunastu lat na Zalewie Zegrzyńskim (1 egz.) pod Warszawą oraz na Mazurach (3 egz.) na jeziorach: Mikołajskim, Śniardwach, Niegocinie i na Mamrach (PRC-600). Poduszkowce z Instytutu Lotnictwa patrolują i niosą pomoc poszkodowanym w zimie na całym szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Poduszkowce w złożonych warunkach terenowych i pogodowych mają wyjątkowo wiele zalet, a w szczególności możliwość operowania na styku środowiska wodnego, ziemnego i lodowego. Umożliwiają szybką reakcję w sytuacjach zagrożenia, ale też pozwalają na prowadzenie rutynowych zadań patrolowych. Mogą być przerzucane przez śmigłowce transportowe do szczególnie trudnych miejsc, takich, gdzie żaden inny pojazd nie będzie mógł operować.

Poduszkowiec PRP-560 Ranger w szczególności pozwala na wyjątkowo efektywne i, co nie mniej ważne, ekonomiczne wykonywanie zadań patrolowych oraz ratowniczych w szczególnie wymagających warunkach środowiskowych i przy niesprzyjającej pogodzie. Daje to większe szanse na szybki ratunek osobom poszkodowanym przez powódź, uczestnikom wypadków na wodach śródlądowych i zatokach morskich oraz niefrasobliwym wędkarzom lodowym i osobom zagrożonym w środowisku wodnym, lodowym lub bagnistym.


Możliwości pojazdu

Właściwości trakcyjne poduszkowca umożliwiają bardzo szybkie dotarcie po lodzie do miejsca akcji, niezależnie od grubości lodu. Cienki lód będzie kruszony, a po grubszym lot może być bardzo szybki. Nie stanowi żadnej przeszkody strefa płynącej wody (stan spotykany na rzekach, gdy strefy przybrzeżne są pokryte lodem, a środek stanowi płynąca woda z rzadką krą). Zamykana i ogrzewana kabina umożliwia przeprowadzenie reanimacji poszkodowanego natychmiast po wydobyciu z wody.

Współdziałanie poduszkowca ze śmigłowcem daje możliwość bardzo szybkiego uratowania poszkodowanego z lodu (oczywiście także z wody) oraz na szybkie jego przetransportowanie do punktu medycznego lub szpitala. PRP-560 może być także transportowany w miejsca trudno dostępne na podwieszeniu pod śmigłowcem klasy W-3 Sokół. Bezproblemowo można wykorzystać poduszkowiec na granicy lądu, wody i lodu. Poduszkowiec skutecznie pokonuje zwały połamanej kry i lodu do wysokości 0,8 metra. Zachowuje on pełną pływalność po wyłączeniu napędu lub nadmuchu poduszki powietrznej. Ułatwia to akcję ratowniczą i daje dodatkowy poziom bezpieczeństwa ratownikom i osobom ratowanym.

Uwarunkowania geograficzne i klimatyczne naszego kraju narzucają pewne, konieczne rozwiązania związane z wyposażeniem służb ratowniczych w odpowiedni sprzęt. Poduszkowce ratowniczo-patrolowe Ranger serii PRP-560 pięciomiejscowy i PRP-560M siedmiomiejscowy wpisują się w te wymagania bardzo dobrze ze względu na umiarkowane koszty zakupu i wyjątkowo niskie koszty bieżącej eksploatacji. W związku z tym powinny być wzięte pod szczególną uwagę przy planowaniu kolejnych zakupów dla polskich służb patrolowo-ratowniczych i chroniących granice.

Poduszkowiec może również służyć straży pożarnej do prowadzenia obserwacji w trudnym terenie. Na kabinie można zamontować maszt z głowicą obserwacyjną. Wykonane testy z wypożyczoną głowicą dały pozytywne rezultaty – badania przeprowadzono w Instytucie Lotnictwa.  Jest opracowana koncepcja współpracy poduszkowców z quadrocopterami. Obiekty te mogą być wykorzystane do prowadzenia lokalnej obserwacji w rejonie pracy poduszkowca. Platforma transportowa i kabina umożliwiają zabudowę stanowiska operatora i miejsce do startu quadrocoptera. Taka koncepcja systemu zwiększa zasięg i skuteczność prowadzonych akcji poszukiwawczych.

Pełna wersja artykułu w numerze maj/czerwiec.

dr inż Krzysztof Szafran, Instytul Lotnictwa

Fot. K. Szafran

2015-06-17 16:02:00

powrót

Dołącz do dyskusji na FB

»

 

9-11 stycznia, Zakopane, IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Współczesne problemy zarządzania i bezpieczeństwa”, https://www.uth.edu.pl

13 stycznia, 27 Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

22 stycznia, Warszawa, "Kooperacja służb ratunkowych i sztabów zarządzania kryzysowego", http://pirbinstytut.pl

Więcej wydarzeń...

Wejdź i poznaj zadania realizowane aktualnie przez służby mundurowe

»

Rozmowa BP

»


mł. insp. Jarosław Magiera
,
naczelnik Wydziału Radiokomunikacji Biura Łączności i Informatyki KGP: Policja od lat zabiega o jednolity cyfrowy system łączności radiowej.
więcej...



Artur Hołubiczko,
prefekt Krajowej Rady Komendantów Straży Miejskich i Gminnnych: Zadania strażnika miejskiego na służbie patrolowej nie różnią się od policyjnych.

więcej...



Krzysztof Kwiatkowski
, prezes NIK: MSW powinno przejąć koordynację i egzekwowanie zadań w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
więcej...



Edyta Wcisło
, przewodnicząca Polskiej Rady Ratowników Medycznych: Dwie osoby w zespole ratownictwa medycznego to za mało.
więcej...


Newsletter

»

Zamów newsletter