Czy nauczyciel wspomagający pisze plan pracy?

0
494
Czy nauczyciel wspomagający pisze plan pracy?
Czy nauczyciel wspomagający pisze plan pracy?

Nauczyciel wspomagający to osoba, która pomaga w prowadzeniu zajęć dydaktycznych dla uczniów z różnymi trudnościami edukacyjnymi. Często jest odpowiedzialny za przygotowanie indywidualnego planu pracy dla takich uczniów, który ma na celu dostosowanie programu nauczania do ich potrzeb i umiejętności. Pytanie brzmi: czy nauczyciel wspomagający pisze ten plan pracy?

Plan pracy nauczyciela wspomagającego

Czy nauczyciel wspomagający pisze plan pracy?

Planowanie jest jednym z najważniejszych elementów w każdej dziedzinie życia, a edukacja nie stanowi wyjątku. Plan pracy to dokument określający cele i zadania do wykonania przez nauczyciela w ciągu roku szkolnego. W przypadku nauczycieli wspomagających, którzy pracują z uczniami potrzebującymi dodatkowej pomocy i wsparcia, istnieje wiele pytań dotyczących tego czy są odpowiedzialni za pisanie swojego planu pracy.

W Polsce system oświaty opiera się przede wszystkim na podstawach programowych Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN). Na ich podstawie tworzone są programy dla poszczególnych przedmiotów oraz zajęć specjalnych prowadzonych przez pedagogów szkolnych lub pomocniczych – takich jak np. logopedzi czy psycholodzy.

Nauczyciele wspomagający mają różne role w procesie dydaktycznym: mogą udzielać pomocy dzieciom ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi bezpośrednio przy lekcji lub też prowadzić oddzielne zajęcia poza godzinami regularnej nauki. Ich praca ma duże znaczenie zarówno dla rozwoju emocjonalnego dziecka jak i jego zdolności intelektualnych.

Pisząc swój plan pracy, ważne jest aby uwzględnić indywidualną sytuację uczniów z którymi nauczyciel wspomagający pracuje. Plan powinien obejmować cele i zadania, które mają być realizowane przez cały rok szkolny oraz konkretne strategie dydaktyczne jakie zostaną wykorzystane podczas pracy.

Nauczyciele wspomagający często muszą również opracować plany zajęć dodatkowych dla swoich podopiecznych, tak aby móc pomóc im w osiągnięciu sukcesu edukacyjnego. W przypadku dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi istotną rolę odgrywa indywidualizacja procesu uczenia się – dobór odpowiednich metod i materiałów dydaktycznych dostosowanych do poziomu umiejętności dziecka.

Istnieje wiele argumentów za tym że to nauczyciel jest odpowiedzialny za sporządzenie własnego planu pracy: przede wszystkim wynika to z faktu że każdy pedagog najlepiej rozumie swoją sytuacje zawodową oraz potrzeby jego uczniów. Ponadto, pisząc swój własny plan pracy można lepiej uwzględnić indywidualną specyfikę grupy czy też poszukać innowacyjnych sposobów prowadzenia zajęć.

Niektórzy jednak twierdzą że obowiązek sporządzenia właściwego dokumentu powinien spoczywać całkowicie po stronach organizacji oświatowej lub MEN-u jako instytucji nadzorującej system oświatowy w Polsce. Argumentują oni że to właśnie MEN powinno ustalać cele i zadania dla nauczycieli wspomagających, a także dostarczać narzędzi dydaktycznych oraz wskazywać najlepsze praktyki pedagogiczne.

W każdej szkole należy jednak wypracować własny model planu pracy nauczyciela wspomagającego – zgodnie ze specyfiką danego miejsca edukacji oraz potrzebami uczniów. Takie podejście pozwoli zapewnić jak największą efektywność działań prowadzonych przez teoretycznie dodatkowe osoby pomocy dydaktycznej.

Podsumowując: pisząc swój plan pracy, nauczyciel może lepiej uwzględnić indywidualną sytuację swoich podopiecznych i dostosować strategię do ich konkretnych potrzeb. W ten sposób możliwe jest opracowanie bardziej skutecznego programu zajęciowego, który przyniesie wymierne korzyści zarówno w zakresie emocji dziecka jak i jego zdolności intelektualnych.

Tak, wezwanie do działania brzmi: Zachęcamy nauczycieli wspomagających do regularnego pisania planów pracy. Aby uzyskać więcej informacji i wsparcia w tej kwestii, zapraszamy na stronę https://projektdziecko.pl/. Link tagu HTML dla tej strony to:

Projekt Dziecko

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here