Jak powstał outsourcing?

0
257
Jak powstał outsourcing?
Jak powstał outsourcing?

Jak powstał outsourcing?

Jak powstał outsourcing?

Outsourcing to dzisiaj popularna praktyka biznesowa, ale jak się zaczęła? W tym artykule przyjrzymy się początkom i rozwojowi tego trendu.

Początki:

Pierwsze kroki w stronę outsourcingu można odnaleźć już w XIX wieku. Przedsiębiorstwa zaczęły dostrzegać korzyści płynące z delegowania niektórych procesów na rzecz innych firm lub podmiotów. Jednym z głównych motywatorów było obniżenie kosztów produkcji oraz skoncentrowanie się na kluczowych obszarach działalności.

Rozwój po II Wojnie Światowej:

Następnie, rozwój technologii informatycznej przyspieszył ten proces jeszcze bardziej. Po II Wojnie Światowej przedsiębiorstwa mogły coraz łatwiej komunikować się i współpracować ze sobą dzięki wprowadzeniu telefonii międzynarodowej oraz powszechnej dostępności internetu. To umożliwiło transfer danych oraz pracownika za granicznymi liniami telefonicznymi, otwierając nowe możliwości dla dynamicznego wzrostu sektora usługowego.

Częste lokalizacje outsourceingu:

Najpopularniejsze lokalizacje outsourcingu to Indie, Chiny i Filipiny. Przyciągają one przedsiębiorstwa z całego świata dzięki swojej dużo niższej siły roboczej w porównaniu do krajów rozwiniętych.

Wielki skok na przestrzeni ostatnich dwóch dekad:

Pomimo istnienia outsourcingu od dawna, to dopiero na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat nastąpił jego prawdziwy boom. Powodem tego wzrostu była globalizacja gospodarki oraz rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Korzyści dla przedsiębiorstw:

Jednym z głównych powodów korzystania z usług outsourcera jest obniżenie kosztów operacyjnych firmy. Delegowanie pewnych procesów poza granice kraju może być tańsze ze względu na różnice płacowe między krajami.

Sprawniejsza praca poprzez specjalistyczne usługi:

Inną zaletą jest dostęp do wyspecjalizowanych firm lub osób wykonujących określone zadania lepiej niż pracownicy wewnętrznego działu firmy mogliby je wykonać. To umożliwia osiągnięcie większej efektywności pracy i jakości produktów czy usług oferowanych przez firmę.

Przykłady zastosowania outsourcingu:

Jakie działy w przedsiębiorstwach najczęściej są outsourcowane? Wśród popularnych przykładów znajdują się obszar IT, księgowość i finanse oraz usługi telefoniczne. Firmy często korzystają z tych usług na zasadzie umowy długoterminowej lub krótkotrwałej, w celu zoptymalizowania kosztów operacyjnych i skoncentrowania swoich sił na kluczowych aspektach biznesu.

Zagrożenia dla outsourcingu:

Należy jednak pamiętać o pewnych zagrożeniach wiążących się ze stosowaniem outsourcingu. Przedsiębiorstwo może stracić kontrolą nad niektórymi procesami biznesowymi czy też dane mogą być bardziej narażone na ryzyko bezpieczeństwa informatycznego. Dlatego tak ważna jest staranna selekcja podwykonawcy oraz określenie jasnego zakres odpowiedzialności obydwu stron umowy.

Rozwój rynku BPO (Business Process Outsourcing):

Branże takie jak Business Process Outsourcing dynamicznie rozwijają się od kilku lat, oferując szeroki wybór różnorodnych usług specjalistycznych dla innych firm. To pokazuje ogromny potencjał tego sektora gospodarki i dalsze możliwości rozwoju outsourcingu w przyszłości.

Podsumowanie:

Outsourcing ma swoje korzenie już od XIX wieku, ale to dopiero rozwój technologii informatycznej oraz globalizacja gospodarki spowodowały jego dynamiczny wzrost. Dzięki niemu przedsiębiorstwa mogą obniżać koszty operacyjne, zwiększać efektywność pracy oraz skoncentrować się na kluczowych obszarach biznesu. Jednak należy pamiętać o zagrożeniach wynikających ze stosowania outsourcingu i odpowiednio zarządzać tym procesem.

Zapraszam do zapoznania się z artykułem na stronie „Na Motorze” dotyczącym powstania outsourcingu:
Kliknij tutaj

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here