Lean management w pigułce – o „szczupłym” zarządzaniu

0
148
Lean management

Nowoczesne przedsiębiorstwa przez cały czas dążą do usprawnienia procesów zarządzania i poprawy jakości obsługi klienta. Jedną z filozofii kierowania firmą jest tzw. Lean Management, czyli tzw. szczupłe zarządzanie. Na czym ono polega i skąd się wywodzi?

„Szczupłe” zarządzanie w praktyce – czym jest?

Idea Lean Management wywodzi się z Japonii, a konkretnie z zakładów Toyoty, które często są przedstawiane jako wzór właściwego zarządzania przedsiębiorstwem. Zgodnie z nią proces wytwórczy powinien być tak zorganizowany, aby jego kontynuowanie przyniosło jak najmniejsze koszty dla przedsiębiorstwa i tym samym minimalizowało straty. Celem jest takie zoptymalizowanie produkcji, aby ograniczyć marnotrawstwo czasu, zasobów i środków finansowych, a jednocześnie – by poprawić standard obsługi klienta.

Cele „szczupłego zarządzania”

Podstawowym celem Lean Management jest optymalizacja produkcji i świadczenia usług, ale w taki sposób, aby działanie całego przedsiębiorstwa było skupione wyłącznie na tym. W tym celu – zgodnie z tą ideą – należy:

  1. Skrócić cykl produkcyjny i jeśli to możliwe zapewnić mu wysoki poziom integracji, tak aby był on realizowany szybko, efektywnie i płynnie.
  2. Zadbać o terminowość dostaw i jednocześnie dbać o partnerską współpracę z dostawcami i kontrahentami.
  3. Ograniczać zapasy do minimum, tak aby minimalizować koszty z ich przechowywania.
  4. Maksymalnie wykorzystać pełnię zdolności produkcyjnych.

Nowoczesne zarządzanie to także skrócenie czasu niezbędnego na podjęcie decyzji. Warto też zastanowić się, jak uprościć architekturę firmy, aby były one podejmowane szybko i zgodnie z aktualnymi potrzebami przedsiębiorstwa.

Dlaczego warto wdrażać ideę Lean Management?

Idea Lean Management coraz częściej jest wdrażana również przez polskich przedsiębiorców, którzy dostrzegają szereg zalet wynikających z jej zastosowania. Wykwalifikowanym podmiotem wspierającym biznes jest firma lmcg.com.pl, która świadczy profesjonalne usługi consultingowe. Dzięki rozwiązaniom Lean można wyeliminować niepotrzebne procesy, czynniki, które nie dodają wartości produktom końcowym, a także udoskonalać już istniejące rozwiązania w ramach filozofii Kaizen. Dlatego integralnym elementem strategii „szczupłego” zarządzania jest spojrzenie na proces produkcyjny oczami klienta. W ten sposób można w miarę łatwo ocenić, jakie rozwiązania warto wdrażać na już, a z jakimi możemy jeszcze poczekać.

Reasumując, celem strategii Lean jest wdrożenie rozwiązań, które mają ograniczyć rolę skostniałych systemów zarządzania, na rzecz nowoczesnych i elastycznych procesów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here