Nowoczesne przedsiębiorstwa przez cały czas dążą do usprawnienia procesów zarządzania i poprawy jakości obsługi klienta. Jedną z filozofii kierowania firmą jest tzw. Lean Management, czyli tzw. szczupłe zarządzanie. Na czym ono polega i skąd się wywodzi?
„Szczupłe” zarządzanie w praktyce – czym jest?
Idea Lean Management wywodzi się z Japonii, a konkretnie z zakładów Toyoty, które często są przedstawiane jako wzór właściwego zarządzania przedsiębiorstwem. Zgodnie z nią proces wytwórczy powinien być tak zorganizowany, aby jego kontynuowanie przyniosło jak najmniejsze koszty dla przedsiębiorstwa i tym samym minimalizowało straty. Celem jest takie zoptymalizowanie produkcji, aby ograniczyć marnotrawstwo czasu, zasobów i środków finansowych, a jednocześnie – by poprawić standard obsługi klienta.
Cele „szczupłego zarządzania”
Podstawowym celem Lean Management jest optymalizacja produkcji i świadczenia usług, ale w taki sposób, aby działanie całego przedsiębiorstwa było skupione wyłącznie na tym. W tym celu – zgodnie z tą ideą – należy:
- Skrócić cykl produkcyjny i jeśli to możliwe zapewnić mu wysoki poziom integracji, tak aby był on realizowany szybko, efektywnie i płynnie.
- Zadbać o terminowość dostaw i jednocześnie dbać o partnerską współpracę z dostawcami i kontrahentami.
- Ograniczać zapasy do minimum, tak aby minimalizować koszty z ich przechowywania.
- Maksymalnie wykorzystać pełnię zdolności produkcyjnych.
Nowoczesne zarządzanie to także skrócenie czasu niezbędnego na podjęcie decyzji. Warto też zastanowić się, jak uprościć architekturę firmy, aby były one podejmowane szybko i zgodnie z aktualnymi potrzebami przedsiębiorstwa.
Dlaczego warto wdrażać ideę Lean Management?
Idea Lean Management coraz częściej jest wdrażana również przez polskich przedsiębiorców, którzy dostrzegają szereg zalet wynikających z jej zastosowania. Wykwalifikowanym podmiotem wspierającym biznes jest firma lmcg.com.pl, która świadczy profesjonalne usługi consultingowe. Dzięki rozwiązaniom Lean można wyeliminować niepotrzebne procesy, czynniki, które nie dodają wartości produktom końcowym, a także udoskonalać już istniejące rozwiązania w ramach filozofii Kaizen. Dlatego integralnym elementem strategii „szczupłego” zarządzania jest spojrzenie na proces produkcyjny oczami klienta. W ten sposób można w miarę łatwo ocenić, jakie rozwiązania warto wdrażać na już, a z jakimi możemy jeszcze poczekać.
Reasumując, celem strategii Lean jest wdrożenie rozwiązań, które mają ograniczyć rolę skostniałych systemów zarządzania, na rzecz nowoczesnych i elastycznych procesów.