W Polsce istnieje powszechne przekonanie, że szkoła powinna kształcić uczniów w zakresie przedmiotów podstawowych, takich jak matematyka czy język polski. Jednak wiele osób uważa, że brakuje edukacji w innych ważnych dziedzinach życia, takich jak finanse osobiste czy zdrowie psychiczne. W związku z tym często pojawia się pytanie: dlaczego polska szkoła nie uczy tych tematów?
Brak wiedzy o podstawowych prawach człowieka
Dlaczego Polska szkoła nie uczy? To pytanie, które zadaje sobie wielu rodziców i nauczycieli. Jednym z powodów może być brak wiedzy uczniów o podstawowych prawach człowieka.
Prawa człowieka to fundamentalne prawa i wolności przysługujące każdemu człowiekowi bez względu na jego pochodzenie, narodowość, religię czy płeć. Są one gwarantowane przez międzynarodowe konwencje oraz polskie ustawy. Niestety jednak wiele osób – także młodych ludzi – nie zdaje sobie sprawy z ich istnienia ani znaczenia.
Jednym z problemów jest niedostateczna edukacja w tym zakresie już od najmłodszych lat. W programach nauczania często brakuje odpowiedniej liczby godzin przeznaczonych właśnie dla nauki o prawach człowieka oraz skutków łamania tychże praw.
Największym wyzwaniem jest również sposób przedstawiania tematu przez samych nauczycieli – nierzadko bowiem są oni źle przygotowani do prowadzenia lekcji dotyczących tak ważnego zagadnienia jakim są prawa czlowieka a co za tym idzie prezentowanie informacji pozostawia wiele do życzenia.
Brak świadomości spośród dzieci i młodzieży wynika też ze sposobu przekazywania im treści w mediach masowych – niestety coraz częściej można zauważyć, że tematyka dotycząca praw człowieka jest pomijana lub przekazywana w sposób jednostronny.
W Polsce istnieją organizacje pozarządowe zajmujące się ochroną praw człowieka, jednakże ich działania są często niedoceniane przez społeczeństwo. Brak zainteresowania wynika m.in. ze słabej edukacji i braku świadomości na ten temat.
Należało by wprowadzić zmiany w systemie edukacyjnym tak aby większy nacisk kładziono na naukę podstawowych zagadnień jakimi są prawa i wolności obywatelskie oraz skutków łamania tychże praw – co za tym idzie konieczne byłoby szkolenie kadry pedagogicznej odpowiedzialnych za prowadzenie lekcji dotyczących tej problematyki.
Jednak nie tylko szkoła powinna być miejscem informowania dzieci i młodzieży o ich podstawowych prawach jako ludzkich istotach – rodzice również muszą ponosić swoją część odpowiedzialnośći we wcześniejszym uświadamianiu dziecka co do jego uprawnień a także nakazów które narzucone zostały dla każdego przedsiębiorcy dzialającego zarówno online jak też offline (np RODO).
Podsumowując: dostęp do rzetelnej więdzy wymagane jest od nas już teraz – zwalnia to bowiem nas od podejmowania decyzji opartych wyłącznie na przekonaniach a także pozwala nam zrozumieć sens działań podejmowanych przez rządy i organizacje międzynarodowe. Prawa człowieka są ważnym elementem życia każdego z nas – edukacja w tym zakresie powinna być priorytetowa zarówno dla szkół, jak i rodziców oraz społeczeństwa jako całości.
Wezwanie do działania: Wzywam wszystkich zainteresowanych tematem edukacji w Polsce do podjęcia działań mających na celu poprawę sytuacji. Zachęcam do dyskusji i poszukiwania rozwiązań oraz aktywnego udziału w życiu szkoły i lokalnej społeczności. Razem możemy wprowadzić pozytywne zmiany!
Link tag HTML :
https://byrosann.pl/