Zlecasz lub chcesz zlecić napisanie tekstu copywriterowi? Sprawdź jak to zrobić poprawnie i gdzie znaleźć copywriterów!

0
59
Zlecasz lub chcesz zlecić napisanie tekstu copywriterowi? Sprawdź jak to zrobić poprawnie i gdzie znaleźć copywriterów

Treść to obecnie jeden z najważniejszych elementów, który decyduje o popularności naszej witryny, bloga, sklepu internetowego czy witryny marki. Bardzo często staramy się pisać artykuły i treści samodzielnie, ale czasami musimy np. z braku czasu zlecić to zadanie copywriterowi. Poniżej podpowiadamy jak sformułować zlecenie, aby było czytelne, zawierało wszystkie informacje oraz jasno określić jaki tekst chcemy otrzymać.

Terminy i budżet

Pierwszymi elementami, jakie powinniśmy zawrzeć w zleceniu dla copywritera, są termin i budżet. Są to kluczowe i newralgiczne informacje, gdyż to od nich zależy jak szybko oraz w jaki sposób tekst będzie realizowany. Podając konkretną datę wykonania testu, warto uwzględnić np. 1-2 dni marginesu czasowego. Jeśli współpracujemy z copywriterem po raz pierwszy, warto też wziąć pod uwagę konieczność wprowadzenia poprawek. Jest to częste zjawisko, gdyż nie wiemy, jak pisze dany copywriter i jaki ma styl. Na samym początku zlecenia powinniśmy też jasno określić stawkę. Nawet pomimo wcześniejszych ustnych czy e-mailowych ustaleń musimy podać konkretną kwotę za wykonanie zlecenia. Stawkę możemy określić na dwa sposoby. Może być to po prostu np. 50 zł za napisanie tekstu o długości 3000 znaków lub możemy wybrać opcję bardziej elastyczną. Gdy pozostawiamy długość tekstu w woli copywritera, powinniśmy napisać np. X złotych za 1000 znaków. Copywriter wykonujący zadanie będzie wtedy miał jasność, że zostanie zapłacone mu, jeśli napisze dłuższy tekst.

Jaki tekst chcemy otrzymać?

Kolejną sekcją wiadomości do copywritera, jaką powinniśmy umieścić, jest ta odnośnie samego tekstu. Jest to bardzo ważne miejsce, gdyż od informacji, jakie podamy, zależy jaki tekst zwrotny otrzymamy. Copywriterzy potrafią tworzyć różnego rodzaju teksty o różnej specyfice, więc nie powinniśmy obawiać się o to, czy nasze wymagania zostaną spełnione. Nawet jeśli mamy takie obawy, powinniśmy dokładnie je określić. Pierwszą kwestią jest długość tekstu oraz jego ogólna forma. Powinniśmy podać, jak długi ma być to tekst lub napisać, w jakim przedziale powinien się mieścić. Musimy podać też rodzaj tekstu taki jak np. artykuł specjalistyczny, tekst seo, tekst zapleczowy, wpis blogowy itp. Wraz z tą informacją powinna pojawić się wzmianka o tym, dla kogo ma być napisany ten tekst oraz kto będzie czytelnikiem. Jest to ważna informacja, gdyż styl pisania będzie zupełnie inny dla młodych kobiet czytających blog kosmetyczny a inny dla rolników liczących na specjalistyczne dane sprzętu rolniczego. Jeśli mamy konkretne preferencje odnośnie stylu, w jakim ma być pisany tekst, również powinniśmy zamieścić taką wzmiankę.

Kolejną istotną informacją jest ta odnośnie formatowania tekstu. Jeśli wiemy, na jakich elementach nam zależy, możemy poinformować copywritera np. o podzieleniu testu na sekcje, śródtytuły, zamieszczeniu list punktowych, pogrubień słów itp. Jeśli nie mamy takich preferencji, warto to napisać, że formatowanie pozostawiamy w gestii pisarza. Copywriterzy wykonają wtedy standardowe formatowanie tak, aby tekst czytało się łatwo, przyjemnie i był dostosowany do wyszukiwarki Google.

Optymalizacja SEO

Ważną kwestią jest również optymalizacja tekstu pod kątem seo. Jako osoby zamawiające w oczach copywritera możemy zamawiać tekst o różnym przeznaczeniu. Może być to tekst stricte seo, na bloga, dla social mediów itp. To my powinniśmy podać informacje czy zależy nam na konkretnej optymalizacji, czy tekst ma być zoptymalizowany pod konkretną frazę oraz, czy w ogóle zależy nam takiej optymalizacji. Możemy zatem napisać, że liczmy na standardową optymalizację seo, nie chcemy jej w ogóle lub chcemy, aby tekst był zoptymalizowany np. pod wyszukiwanie głosowe czy pozycjonowanie lokalne. Copywriter dobierze wtedy odpowiednie działania i stworzy odpowiedni tekst. Obecnie prawie każdy tekst ma za zadanie oprócz bycia ciekawym dla czytelnika pozycjonować witrynę, na której jest umieszczony, wiec copywriterzy muszą wiedzieć jak zoptymalizowany, ma być tekst, który piszą.

Stwórz brief — dlaczego warto

Wszystkie wyżej wymienione informacje określają dokładnie jaki tekst chcemy otrzymać i na czym zależy nam w zleceniu. Podanie tych wszystkich informacji podczas składania zamówienia zapobiegnie np. dopytywaniu o nie przed rozpoczęciem pisania oraz przyspieszy start tworzenia tekstu. Bardzo często nie będziemy musieli również prosić o korektę tekstu i oczekiwać na jego poprawienie. Informacje te powinniśmy zawrzeć w małym briefie. Przy małym zamówieniu może być to kilka linijek tekstu z samymi informacjami o budżecie, harmonogramie, przeznaczeniu tekstu czy optymalizacji seo. Wymienienie tych informacji od myślników nawet pomimo prostej formy dostarczy copywriterowi bardzo dużo cennych wiadomości. Jeśli zlecenie jest nieco bardziej złożone, możemy stworzyć prosty jednostronicowy dokument w edytorze tekstowym i opisać zlecenie nieco bardziej. Ważne, aby brief był prosty, czytelny i zawierał tylko konkretne dane.

Copywriterzy z pewnością uwzględnią wszystkie prośby i wskazówki. Często, jeśli nie mają informacji o zamówieniu piszą tekst “po omacku”, starając się wpasować w gusta zamawiającego. Nie jest to proste dla copywritera, efektywne ogólnie i korzystne dla zamawiającego. Nawet jeśli nie mamy preferencji odnośnie optymalizacji seo, formatowania tekstu itp. warto dodać w krótkim briefie hasło “brak preferencji”. Copywriterzy będą wtedy wiedzieli, że mogą dowolnie dostosować tekst w tym elemencie i nie będą obawiali się, że zapomnieliśmy podać takie informacje.

Gdzie i jak szukać copywriterów?

Jeśli chcemy zlecić tekstu po praz pierwszy lub chcemy sprawdzić różne opcje, istnieje kilka możliwości zlecania pracy. Copywriterów znajdziemy w agencjach marketingowych. Korzystając z takich agencji, wystarczy złożyć zlecenie, a otrzymany zwrotny tekst dobrej jakości. Ceny w agencjach są jednymi najwyższych na rynku. Copywriterów znajdziemy też na portalach tylu Good Content, który zrzesza z jednej strony osoby piszące a z drugiej osoby zlecające. W takim miejscu warto dodać zlecenie i oczekiwać aż copywriter je podejmie. Po otrzymaniu tekstu możemy go zaakceptować lub odrzucić. Copywriterów szukać warto na portalach dla freelancerów, w social mediach np. na grupach na Facebooku czy w wyszukiwarce Google, gdyż wielu z nich prowadzi swoją prywatną działalność.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here