Popularny język czy niszowy? – jaki język warto znać?

0
126

Znajomość języka angielskiego może być niedługo niewystarczająca do tego, aby wyróżnić się na rynku pracy, szczególnie gdy planujemy pracę w międzynarodowym środowisku. To samo dotyczy tłumaczy – aby zwiększyć swoje zdolności do konkurencji z innymi, warto poświęcić czas na naukę drugiego (i kolejnych) języków obcych. Niestety, nauka języka obcego jest nie lada wyzwaniem, dlatego przed rozpoczęciem nauki nowego języka, trzeba podjąć przemyślana decyzję. Jeśli znajomość języka obcego może być dla nas furtką do nowej pracy, warto zadać sobie pytanie, w jaki język powinniśmy zainwestować. Czy lepiej wybrać bardzo popularny język, czy może wybrać język niszowy?

Trudność nauki języków popularnych i niszowych

Nim zdecydujemy się na naukę konkretnego języka, warto zastanowić się, jak wiele wysiłku będzie ona od nas wymagała. Najłatwiejszymi językami do nauki są języki należące do tej samej grupy językowej (w przypadku polskiego jest to grupa języków słowiańskich). Rekruterzy niekiedy oczekują od kandydatów do pracy znajomości języków daleko wykraczającej poza umiejętności nabyte w trakcie nauki w szkole i na uczelni. Czasem znajomość jakiegokolwiek trzeciego (poza angielskim) języka obcego jest wystarczająca, aby zaimponować przyszłemu pracodawcy. Jeżeli chodzi o wybór języka, to łatwiejszą drogę będą miały osoby, które zdecydują się na naukę popularnych języków. Internet jest pełny materiałów do nauki, zarówno darmowych, jak i płatnych. Tego samego nie można powiedzieć o języku niszowym, używanym w niewielu krajach, a rzadko lub wcale poza nimi. Z uwagi na mniejszą powszechność, nauka takiego języka jest utrudniona; na rynku nie ma aż tylu podręczników i innych pomocy naukowych, trudniej też znaleźć nauczyciela. Nauka języków niszowych często wymaga prawdziwej pasji i większej motywacji niż chęć podniesienia swoich kompetencji.

Co jeszcze brać pod uwagę przy wyborze?

Czy to oznacza, że decydując się na język niszowy, możemy mieć problemy ze znalezieniem pracy, która wymaga znajomość konkretnego języka?  Oczywiście, że nie! Wiele firm decyduje się na zacieśnienie współpracy z partnerami z konkretnych krajów bądź też na rozpoczęcie działalności na zagranicznych rynkach. W takiej sytuacji jest im potrzebny pracownik do komunikacji z partnerami oraz osoba, która odpowiada za tłumaczenia online. Znajomość miejscowego języka jest szczególnie istotna w przypadku miejsc, w których angielski nie jest tak popularny. Specjaliści, którzy władają językami niszowymi, mają dużo większe szanse na zatrudnienie na lukratywnych, dobrze wynagradzanych stanowiskach. Kolejny istotny element, który warto wziąć pod uwagę przy wyborze języka obcego to konkurencyjność. W zupełnie odwrotnej sytuacji będziemy, jeśli zdecydujemy się na język niszowy. Mniejsza ilość ofert pracy rozłoży się pomiędzy znacznie mniejszą ilość osób władających danym językiem niż w przypadku popularnych języków.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here